Hjem > Boksing > Seieren mot Mikaela Laurén for har gitt Cecilia Brækhus opptur tross forbud i Norge.

Seieren mot Mikaela Laurén for har gitt Cecilia Brækhus opptur tross forbud i Norge.

19. november 2010

NYTER OPPMERKSOMHETEN: Cecilia Brækhus viser muskler og er mer motivert enn noen gang etter maktdemonstrasjonen mot Mikaela Laurén for tre uker siden. Her fra innveiingen i forkant av kampen. Foto: Bjørn S. DelebekkCecilia imponerer stadig og jeg tror og håper hun vinner sin neste kamp mot serbiske Eva Halasi i danske Herning 20. november. Foran møtet står Cecilia Brækhus ubeseiret med 15 seirer, mens den tidligere kickbokseren Eva Halasi har vunnet seks av sine åtte kamper i boksing. Brækhus-Halasi sendes direkte og eksklusivt på Viasat Sport lørdag kveld.

Som pappa til en meget aktiv jente på 6 år som også er født i Colombia som Cecilia er jeg usikker om forbudet mot proff boksing i Norge er så farlig. Er ikke Cecilia et like godt forbilde for norske jenter om hun bokser proff eller amatør. Kanskje det burde bli lovlig for kvinner og ikke menn å bokse proff i Norge. Er amatørboksing eller andre kontakt kampsporter så mye mindre farlig? Jeg mener at toppidrett i utgangspunktet ikke er spesielt bra. Å være godt trent er bra, men noen ganger bikker dette over og spesielt for jenter  som får plager av over trening eller under ernæring.  Kan  egentlig boksing være så farlig? Ishockey er vel en av de få profesjonelle idrettene i Norge der der er akseptert å slå hverandre. Noen minutters straff er vel ikke mye for en boksekamp bare man har skøyter på beina. Når jeg summerer opp i korte trekk min mening så er den at alle jenter i Norge bør spille bandy som er en av de siste ekte amatør idrettene  uten for stort press på de beste. Det er både sunt og gøy å spille bandy.

Relevante artikler:
1 Brækhus «hottere» enn noen gang (VG)
2 Brækhus: – Dette skal jeg aldri gjøre igjen (VG)
3 Brækhus møter serbisk knock-out-spesialist (VG)
4 Hvis ikke hun lever opp til forventningene, så avslutter jeg kvelden tidlig (VG)
5 Bilder av Cecilia Brækhus (Google)
6 Cecilia Brækhus (Wikipedia)

