Hjem > Bandy > Den tidligere NRK journalist og bandy spiller Knut Olsen er død

Den tidligere NRK journalist og bandy spiller Knut Olsen er død

11. januar 2011

ERFAREN: Knut Olsen ledet mer enn 400 direktesendinger med programmet «Standpunkt». Foto: NRKKnut Olsen døde i dag  av kreft etter kort tids sykeleie. Han etterlater seg kone og fem barn. Til hans minne ønsker jeg å legge ut en fin historie han skrev om en av sine opplevelser på bandybanen vinteren 1965.

Balla, Balla, Balla! – eller corner uten susp

-Løp Olsen! Løp!
Treneren brølte. Det var beinkaldt.
Og corner uten susp….

Jeg kjenner ikke noe mer dypfryst sted
enn min barndoms bandybaner.
Jeg husker ingen seire.
Men spør meg om neglspreng!
-Eller «Å gå på læret».
Jeg vet hva det vil si.

Takket være faren min. Han kjøpte brukt,
i klassisk seksti-talls ånd.
Skøytene var deretter.
Det var derfor jeg var best til å gå rett frem….
– på læret.
Krappe svinger på hard holke var selvmord.
Det var bare en ting som var værre.
CORNER!!

Hvilken sadist er det som har funnet opp denne øvelsen?
Å stille ti unggutter inne i et mål for å dundre løs
med en oransje trekule, med tau rundt.
Den som har sett Strømsgodsets Skrekk,
Steinar Pettersen smelle ballen i tverrligger´n
så trekula sprakk,- var aldri i tvil.
Dette var et drapsvåpen.
Og federene våre hadde som sagt spart på utstyret.
Olsen hadde ikke susp.

Hvor var Trond Waage den gangen?
Ikke på Nadderud Stadion, vinteren 1965.

Gutta fra Drammen slo oss alltid.
De stod oppstilt på seksten meter – med mord i blikket
og løftet kølle.
-Løp Olsen!
Jeg rakk det akkurat….ikke.
Faen ta de skøytene!
Ballen traff ikke mål. Den traff….!

Og siden!
Jeg lå i snøfonna på sidelinjen.
Bælja og svor.
– Nå blir du tante, lo Drammensgutta.

Bann på det:
Sønnen min skal bli bandyspiller!

Av Knut Olsen

Relaterte saker:
NRK-anker Knut Olsen er død
Knut Olsen er død
TV kolleger i sorg etter hans død
Det er så altfor, altfor tidlig
Norske toppolitikere hyller Knut Olsen
Knut Olsen begraves 20.1.2011

Kategorier:Bandy Tags: , ,
  1. Gunn Katrin Thoresen
    11. januar 2011, kl. 23:34

    Knut Olsen er død.
    Da vi fikk meldingen, ble vi helt stille.
    En slik energisk mann som fikk de kjedeligste emner til å bli interessanne.
    Han var veldig tilstede, og under ledelse av debatter men også andre programmer bare «tok» han rommet. Da var alt under kontroll. Dette er en veldig trist hendelse, spesielt for familien.

  2. Mette
    12. januar 2011, kl. 12:48

    Kjempe trist, det var så ufattelig å lese at Knut Olsen er død. Vi trodde nesten ikke det var sant. Flotte mannen med den egenskapen at han fikk selv kjedelige programmer til å bli interessante. Vi føler med hans familie.

  1. 11. januar 2011, kl. 17:40
Kommentarer er stengt.
